Klantcase Geen goede klantcase zonder een goede checklist
- DD23admin
- 0
- 2214
In bepaalde beroepsgroepen zijn checklists de normaalste zaak van de wereld. Niet omdat in deze sectoren geen goed getrainde professionals werken. Wel omdat een kleine fout van een piloot of chirurg fatale gevolgen kan hebben. Hoewel een klantcase geen zaak van leven of dood is, wil je als bedrijf wel het maximale uit je investering halen. Dat vraagt om een goede checklist!
Een klantcase draagt direct bij aan het succes van je onderneming. Het is een krachtige tool om prospects te laten weten waarom ze voor jouw producten of diensten moeten kiezen. Klanten zijn je ambassadeurs en vertellen in een casestudy hoe jouw team ze in de praktijk geholpen heeft. Dat is belangrijk omdat ondernemers veel waarde hechten aan de meningen en ervaringen van collega-ondernemers. Bij het maken van een klantcase wil je dus niets over het hoofd zien! Een checklist helpt je daarbij.
Ideale briefing
Onze klanten – en wij natuurlijk ook – willen dus een goede klantcase. Bij ons begint dat proces met het invullen van een checklist. Wees niet bang, we zijn geen verstokte bureaucraten… integendeel. We willen graag meteen de juiste input voor een krachtige casestudy. Een compleet ingevulde checklist is de ideale briefing. Bovendien loopt het proces zo soepel mogelijk en kost het jou en je klant de minste tijd.
Vooraf tijd investeren
Natuurlijk willen we weten wie we kunnen benaderen voor een interview. Maar onze checklist gaat verder dan NAW-gegevens. We willen vooral weten hoe je je klant geholpen hebt. De checklist is hierbij een onmisbaar instrument. Het invullen hiervan voelt misschien als corvee, toch is het noodzakelijk voor het beste resultaat. De vragen dwingen je goed na te denken wat de uitdaging was, hoe je die ingevuld hebt en wat er opgeleverd is. Vaak is het project alweer een tijdje geleden en als het goed is ben je alweer een aantal projecten verder.
Wees eerlijk
Iedereen kan de input aanleveren. Salesmensen, accountmanagers of technische projectleiders. Als het goed is, dwingt de checklist je om ook buiten je eigen discipline te kijken. Bedenk wel dat een hosannaverhaal niet geloofwaardig is, dat doet niets voor je sales. Kritiek is niet erg, zolang maar duidelijk is hoe een eventueel probleem opgelost is. Vul de checklist dus altijd eerlijk in. Als de context en eventuele bijzonderheden duidelijk zijn, nemen wij het stokje over. Dan hebben we de juiste munitie om zo nodig door te vragen en de meerwaarde van jouw bedrijf te achterhalen.
Echte conversie
Okay, het opstellen en compleet invullen van een checklist vraagt een investering. Die verdien je tijdens het proces echter makkelijk terug. Wij kunnen efficiënter en doelgericht werken, en het resultaat is per definitie beter: een betere klantcase die echt converteert.
Wil je een ook krachtige klantcase die converteert? Vraag de checklist aan via case@klantcase.nl