Interviewtips In tien stappen naar een topinterview
- DD23admin
- 0
- 2581
Voorbereiding
1 Zet in je voorbereiding niet alleen je vragen op papier, maar lees je ook in. Wat speelt er in de branche en wat maakt het product of de dienst van de klant zo speciaal? Met deze parate achtergrondkennis kan je in het gesprek makkelijk doorvragen.
2 Verdiep je in degene die je interviewt. Check op LinkedIn hoe oud hij is, welke opleiding hij heeft gedaan, wat zijn werkervaring is, waar woont hij etc. Daar kan je je interviewstijl, kleding en vragen op afstemmen.
Interview
3 Begin met een korte intro, waarin je aangeeft wat de geïnterviewde kan verwachten; duidelijk voor hem en voor jou. Want zo breng je direct structuur aan in je gesprek, waar je later op kan terugvallen.
4 Stel de geïnterviewde op zijn gemak. Laat hem eerst vertellen over zijn eigen ervaring, functie en bedrijf. Zo haal je de eerste spanning weg.
5 Spiegel; probeer subtiel dezelfde lichaamstaal te hanteren als je gesprekspartner. Zo communiceer je onbewust. De geïnterviewde voelt aan dat je op dezelfde lijn zit, praat makkelijker en jij krijgt interessantere info en quotes.
6 Vraag naar voorbeelden, want die maken je klantcase smeuïger. Bovendien maken ze het verhaal ook voor jou, als interviewer, meteen duidelijk. En ze geven je nieuwe handvatten om door te vragen.
7 Stuur het gesprek, open vragen zijn dus niet altijd goed. Met een gesloten vraag leidt je het gesprek de gewenste kant op, bijvoorbeeld richting de pluspunten van de belangrijkste productfeatures.
8 Vat samen aan het einde van een antwoord. Zo check je of je iets goed begrepen hebt en maak je het voor jezelf makkelijk om tot de kern te komen als je gaat schrijven. Want deze korte samenvatting zet je direct op papier.
Afronding
9 Vraag ter afsluiting wat de geïnterviewde het belangrijkste vindt in de case study. Dit kan je ook brengen als een soort algemene samenvatting. Zo weet je zeker dat je het belangrijkste te pakken hebt en krijg je vaak een kernachtige quote of streamer cadeau.
10 Sluit af met een korte outro. Hierin vertel je wat je gesprekspartner verder nog kan verwachten. Bijvoorbeeld wanneer de eerste versie van de klantcase zijn kant op komt, dat een intermediair het concept eerst nog beoordeelt, van wie hij de tekst ontvangt, dat ook de eigen communicatieafdeling er naar kan kijken, waar de klantcase gepubliceerd wordt etc.
Nog meer tips over het schrijven van de perfecte klantcase? Of weten wat je met een case study op marketinggebied allemaal kan doen? Lees het blog Doe meer met je klantcase>>