content recyclen Hoe recycle je content?
- DD23admin
- 0
- 1230
Jouw klantcase, blog of artikel is te interessant om daar maar één keer aandacht mee te genereren. Bovendien heb je kostbare tijd en wellicht ook geld aan deze content gespendeerd. Zonde om er daarna niks meer mee te doen, toch? Door content te recyclen, zorg je dat je er wel alles uit haalt.
Content recyclen is eenvoudig. Met een paar kleine aanpassingen blaas je jouw blog, klantcase of achtergrondartikel nieuw leven in. En kun je deze content opnieuw gebruiken op je website en social media. Zonder dat iemand dat doorheeft. Dat geldt voor lezers en voor zoekmachines. Vooral dat laatste is belangrijker dan je denkt, want nieuwe content scoort goed op Google.
Als copywriters schrijven we vaak ‘from scratch’: we maken een compleet nieuwe tekst op basis van een interview of bureauredactie. Daarna plaatsen onze klanten dat bijvoorbeeld op hun website, in hun magazine of nieuwsbrief. Helaas blijft het daar vaak bij… terwijl je veel meer aandacht uit een content item kunt halen. Bijvoorbeeld door ‘m vaker op social media te posten. Het werkt ook goed om een tekst na een tijdje weer eens een opfrisbeurt te geven. Dan kan je ‘m daarna weer opnieuw plaatsen en posten. Hieronder vier tips om jouw blog, nieuwsbericht, visieartikel of case study op een makkelijke manier te recyclen:
Het eerste waar de aandacht van de lezer opvalt, is de kop. Geef jouw content een nieuwe header en subheaders, en je bent al halverwege. Want hoe frustrerend het ook is, veel mensen lezen jouw tekst niet. Zeker online wordt vaker gescand dan gelezen. Dat is trouwens niet zo erg, alle nieuwe aandacht is immers welkom. Maar dit onderstreept nogmaals hoe belangrijk goede, nieuwe headers zijn.
De intro sluit aan op de kop. Dat is de eerste reden om deze mee te veranderen. De tweede reden is dat de intro, na de header, het meest gelezen deel van een tekst is. Dus wanneer je de kop verandert en de intro niet, valt dat op. Ten derde ‘lezen’ zoekmachines jouw tekst ook. En als Google ‘m niet herkent als nieuwe content, wordt hij lager geïndexeerd.
Het is niet nodig om de rest van de tekst helemaal opnieuw te schrijven. Redigeren is voldoende. Dat kun je onder andere doen door zinnen op te knippen, veelgebruikte woorden te vervangen door synoniemen en de zinsvolgorde aan te passen. Kijk ook of je inhoudelijk wat kunt husselen: bijvoorbeeld door met alinea’s te schuiven.
Bij Search Engine Optimization (SEO) draait het om de juiste key words op de juiste plek. Als je toch aan het herschrijven bent, kun je dat meteen meenemen. Kies een combinatie van key words waarop je gevonden wilt worden en verwerk deze in jouw artikel, blog of klantcase. Wil je nog meer uit SEO halen? Gebruik deze key words dan ook in jouw CMS bij bijvoorbeeld de paginatitels of meta tags.
Waarom kan je niet volstaan met alleen een nieuwe kop en een paar omgedraaide alinea’s? Zoekmachines zien jouw content dan nog steeds als ‘oud’. Of erger nog, als ‘duplicate content’. Ofwel, een stuk tekst dat ook elders staat. In dat geval rankt Google jouw aangepaste tekst, en dus jouw website, lager. Zeker wanneer de oude versie ook op een andere website staat waaraan een zoekmachine meer autoriteit toekent. Denk aan een blog dat je ook op LinkedIn hebt geplaatst of een artikel dat ook op de website van een klant of partner staat.
Wij helpen je graag. Mail jouw content item naar case@klantcase.nl en wij geven je vrijblijvend een prijs. Wil je een case study recyclen? Dat kan voor 150 euro ex btw tijdens de actie ‘Recycle je klantcase’. Naast de bovenstaande aanpak, krijg je er drie social media posts bij. Zodat je jouw gerecyclede klantcase direct onder de aandacht kunt brengen op Twitter, Facebook of LinkedIn.
Meer over de actie ‘recycle jouw klantcase’>>