Klantcase Hoger in Google met je case study
- DD23admin
- 0
- 2601
Google hecht steeds meer waarde aan de kwaliteit van content bij het bepalen van de ranking. Dat zorgt voor een verschuiving in het SEO-landschap. De reden? Slimmere zoekalgoritmes die de semantiek van woorden steeds beter kunnen beoordelen. Dat betekent een hogere waardering voor uitgebreide, prettig leesbare en betrouwbare informatie. Goed nieuws voor organisaties die klantcases inzetten als marketinginstrument. Hoe geef je een case study meer SEO-waarde?
Een klantcase past perfect in de SEO-strategie van Kwaliteit > Key words. Want met een klantcase biedt je zoekmachines:
…complete informatie over een specifiek onderwerp
Een pagina die informatief en compleet is, dat vindt Google wel zo overzichtelijk. De zoekmachine heeft het liefst dat de zoekresultaten die hij aanbiedt inhoudelijk zo volledig mogelijk zijn. Dus dat de zoeker op de desbetreffende pagina alles kan vinden wat hij wil over bijvoorbeeld ‘live chat in het Duits buiten kantoortijden’. In een case study heb je alle ruimte daarvoor. Je kan diep ingaan op een onderwerp met aandacht voor de situatie, de geleverde oplossing en het praktijkgebruik.
…met semantische termen die ze waarderen
In een klantcase gebruik je juist die semantiek die Google steeds hoger waardeert: woorden die zijdelings te maken hebben met het onderwerp en de zoektermen waarop je gevonden wilt worden. Wil je bijvoorbeeld hoger in de ranking komen op de termen ‘EPD veilig testen’? Dan rankt Google jouw pagina hoger als je ook relevante termen en synoniemen gebruikt zoals ‘ziekenhuis’, ‘systeem’, ‘patiëntgegevens’ en ‘security’. Dat lukt zeker in een beschrijvend klantverhaal van 750-1.000 woorden waarin je vertelt hoe een ICT-dienstverlener het EPD in een Brabants ziekenhuis veiliger heeft gemaakt.
…in een format dat je eenvoudig kunt delen
Een klantcase is een rond, actueel praktijkverhaal – waardoor je het eenvoudig kunt samenvatten in een social media post, blog, snippet of nieuwsitem. Dat maakt het makkelijk deelbaar en interessant voor verschillende doelgroepen, want daar spits je jouw bericht, snippet of social media post natuurlijk op toe. Deel ‘m bijvoorbeeld via LinkedIn en Twitter. En laat Twitter nou net het nieuwe beste vriendje zijn van Google. Tegenwoordig is 6,5 procent van de eerste tien zoekresultaten een recente tweet. Die wegen zwaarder dan oudere en minder dynamische content op een website.
…waardoor je online autoriteit groeit
Hoe vergroot je jouw autoriteit over een onderwerp? Dat doe je niet alleen door je content te delen, maar ook door volledig, informatief en betrouwbare content te plaatsen. Volledig en informatief spreekt voor zich, maar betrouwbaar? Daar kun je aan werken door je casepagina intern door te linken naar dienst- en productpagina’s, je verkorte blog- of nieuwsversie van de case study of andere relevante blogs. Daarnaast loont het om in jouw klantcase een link op te nemen naar de website van de eindklant en eventuele andere betrokken partijen zoals business partners. Vraag natuurlijk ook of de klant en partners een backlink op hun site plaatsen naar de testimonial en ze ‘m delen op social media. Want hoe meer links en shares, hoe betrouwbaarder de content en hoe hoger de ranking.
Minder aandacht voor key words en meer voor kwalitatieve content. Dat is eigenlijk wat veel communicatieprofessionals al langer nastreven. Fijn dat we dit geluid nu ook vanuit Google zelf horen. Want wees nou eerlijk, zo’n webtekst die overloopt van de key words, dat leest toch geen mens ‒ en nu dus ook geen search bot of spider – echt graag.
Met een case study kan je natuurlijk veel meer dan alleen hoger in Google komen. Wil je weten wat? Lees het blog Doe meer met je klantcase of Hoe maak je een klantcase overtuigend?